گرانی عوارض آزادراه تبریز- مرند؛ چرا هزینهها بالا رفته است؟
عوارض آزادراه تبریز- مرند که مسافتی ۲۴ کیلومتری دارد، برای خودروهای سواری ۳۰ هزار تومان تعیین شده، در حالی که آزادراه تبریز با مسافت مشابه تنها ۶ هزار تومان هزینه دارد. این افزایش عوارض به دلیل مشارکت ۵۰ درصدی بخش خصوصی در ساخت آزادراه و هدف بازگشت سرمایه طی ۱۵ سال است. با وجود اعتراضات مردم به این هزینههای بالا، مسئولان پروژه کاهش موقت نرخ عوارض را به ۳۰ هزار تومان اعلام کردهاند.
آزادراه تبریز- مرند که با هدف کاهش بار ترافیکی منطقه و تسهیل تردد در این مسیر احداث شده، به یکی از مسیرهای اصلی اتصال تبریز به مرند و شبستر تبدیل شده است. اما اخیراً تعیین عوارض بالا برای این آزادراه اعتراضات بسیاری از رانندگان را به دنبال داشته و در بسیاری از موارد، آنها را به استفاده از جاده قدیم ترغیب کرده است.
این آزادراه که مسافتی معادل ۲۴ کیلومتر دارد، برای خودروهای سواری عوارضی معادل ۳۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. این در حالی است که آزادراه تبریز با مسافتی مشابه، تنها ۶ هزار تومان عوارض دارد.
سرپرست آزادراه تبریز- مرند، دوستی خسروشاهی، در گفتوگو با خبرنگاران در این رابطه توضیح داد: "آزادراه تبریز- مرند به صورت مشارکتی بین دولت و بخش خصوصی ساخته شده است. برای ۲۴ کیلومتر ابتدایی این مسیر، ۲۰ هزار تومان و برای مابقی مسیر (مسیر شهید باکری) ۱۰ هزار تومان عوارض در نظر گرفته شده است که در مجموع برای ۳۷ کیلومتر، ۳۰ هزار تومان از خودروهای سواری دریافت میشود."
وی افزود: "هدف سرمایهگذار بخش خصوصی این پروژه بازگرداندن سرمایه اولیه در مدت ۱۵ سال است. به همین دلیل با در نظر گرفتن ترافیک روزانه ۲۷ هزار خودرو، نرخ عوارض اولیه برای خودروهای سواری ۴۰ هزار تومان تعیین شده بود، اما با توجه به اعتراضات و بالا بودن مبلغ، این نرخ به ۳۰ هزار تومان کاهش یافت."
این تصمیم باعث بروز نارضایتیهایی در میان رانندگان شده است، چرا که به گفته بسیاری از آنان، هزینههای سنگین عوارض باعث شده که استفاده از آزادراه، بهویژه برای سفرهای کوتاهمدت، صرفه اقتصادی نداشته باشد.
مردم منطقه امیدوارند با مرور دوباره و اصلاح عوارض، شرایط به گونهای تغییر کند که تردد در این آزادراه برای همه به صرفه و مناسب باشد.